Arenatårta till Alvin

 
Det var visst över en månad sedan det hände något här inne.. Baklusten, tiden och orken har inte riktigt funnits där, men i lördags fick jag möjlighet att baka en rolig fotbollstårta till Alvin. Han är ett stort fan av Real Madrid, så det skulle gärna synas på tårtan. Jag passade på att prova en idé som snurrat runt i mitt huvud bra länge, nämligen att göra en arenatårta. Men istället för att göra hela tårtan till en arena valde jag att bara göra en läktare, full med supportrar i Real Madrids färger.
 
 
Läktaren består av tårtbotten, som jag skurit till för att få rätt form och lutning. Därefter spacklade jag den med marängsmörkräm, täckte sidorna med marsipan och strödde på en blandning av små sockerpärlor i vitt, guld och svart. Jag gjorde också en variant på fotbollslagets logga. Det syns tyvärr inte riktigt på bilderna, men det mörkblåa är täckt med ätbart glitter.
 
 
Tårtan var till 12 personer och vaniljbottnarna fylldes med hallonmousse, lemoncurdgrädde och vaniljkräm. En favoritkombination som står stadigt. Tårtan spacklades sedan med marängsmörkräm och täcktes med vit marsipan.