Petit choux

Dessa franska bakverk var en av sju sorter som jag bakade till Annelis födelsedagsfika i finger food style. Jag tycker att dom är otroligt goda med rätt sorts fyllning. Jag kokade en äkta vaniljkräm och skar upp jordgubbsbitar, vilket blev helt perfekt. Lätta, luftiga och med en somrig känsla.
 
Jag bestämde mig ganska snabbt för att jag ville göra petit chouxer, något jag aldrig provat förut. Så inför det här bakprojektet kände jag mig tvungen att testa, så att jag vet hur de smakar och hur man ska gå tillväga. Vi det tillfället hade jag ett par olika tårtfyllningar över, och bland hallon, lemon curd och kokos blev vanilj en självklarhet.
 
Petit choux
100 g smör, 3 dl vatten, 2 dl mjöl, 4 ägg (stl M), ev. lite äkta vaniljpulver
Valfri fyllning (jag använde Leilas recept på vaniljkräm + jordgubbar) och florsocker
 
Slå på ugnen på 200 grader. Lägg smör och vatten i en kastrull och koka upp. Jag tillsatte en knivsudd vaniljpulver för att lyxa till det ytterligare. Vispa sedan ner mjölet. Detta moment kan vara lite trixigt. Det gäller att "torka ut" degen tillräckligt. Mjölet ska alltså vispas ner ordentligt och kraftigt, medans kastrullen är kvar på plattan. Tillslut ska degen släppa från botten och kanterna när du vispar den. Då är det dags att ta av kastrullen från plattan och plocka fram elvispen.

Kastrullen och degen får inte vara för varmt så att äggen koagulerar. Inte särskilt trevligt med äggröra i de franska bakverken. Vispa ner äggen, ett i taget, med elvisp så att de blandas ordentligt. Det ska tillslut bli en ljusgul, klick- eller spritsbar smet som behåller sin form. Lägg dina smetklickar på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda ca 25-30 minuter. OBS: ugnsluckan får inte öppnas innan de är färdiga, så länge man inte vill ha ihopsjunkna, plättliknande petit chouxer på plåten. Låt de hellre gräddas lite längre.
 
Låt svalna på ett galler. Klipp/skär sedan upp dem, fyll med något gott och pudra på lite florsocker. Kan vara bra att veta att petit chouxerna blir ihåliga när de gräddas. Därmed kan man också välja att gömma fyllningen genom att spritsa in den med en fyllningstyll.
 
Ett tips som jag följer är att "punktera" chouxerna med en kniv direkt de kommer från ugnen, på så vis ska den varma luften släppas ut  och de blir frasigare. Vet dock inte om detta gör någon större skillnad, då jag inte har testat något annat. Det här är inga bakverk för perfektionisten. Ingen petit choux verkar bli den andra lik, då de lever sitt egna liv när de gräddas. Men jag tycker definitivt att det finns en charm i det också.
 
Om jag har förstått det hela rätt är dessa bakverk oftast fyllda med grädde, förhoppningsvis tillsammans med bär av något slag. Jag och pojkvännen bokade en Paris/Venedig resa första veckan i juni, så då får jag väl passa på att smaka en äkta, fransk petit choux, och se vad den innehåller där.
2
rememberthiis.blogg.se

Mums :d

Jannica Lindmark

Jag försökte mig på såna en gång. Dom blev inte lika fina...