Vaniljfylld tart med färska sommarbär

Jag var i Stockholm i veckan och råkade snubbla in på Leilas general store i Mood gallerian. Kom självklart ut ett par bakgejer rikare och några hundralappar fattigare. Köpte bland annat en avlång bakform som jag provade redan igår. Jag och P var nämligen på stans bästa grillrestaurang - pappas altan, och i vanlig ordning hade jag med mig en liten efterrätt.
 
 
Det här är ett hett tips för den som vill göra en god, sommarsmakande efterrätt men inte vill lägga ner mycket tid. Ett mördegsskal fyllt med vaniljkräm, toppat med färska bär och dekorerat med lite florsocker. Det behöver inte vara svårare än så! Jag har kokat en egen vaniljkräm på vaniljstång men man kan såklart vispa ihop en marsansås eller fylla skalet med lemon curd, vispad ganache eller helt enkelt vispgrädde.
 
 
Mördeg
150 g kallt smör, nästan 4 dl mjöl, 0.5 dl florsocker, 1 ägg, 2 tsk vaniljsocker
 
Jag gör min mördeg i hushållsmaskin med knivbladen på och slipper kladda ner fingrarna. Har man inte tillgång till en sådan är det bara att kavla upp ärmarna. Mixa/nyp ihop smöret med de torra ingredienserna till en smulig massa. Tillsätt sedan ägget och blanda ihop allt. Arbeta degen så lite som möjligt, bara tills den precis går ihop. Täck formen/formarna* med mördeg och grädda i 175 grader varm ugn tills kanterna precis börjat få färg. Låt svalna och ta sedan försiktigt ut den från formen.
 
* Jag använde mig av en form som är ca 35 x 10 cm stor. Det blev lite deg över. Det går även bra att baka i småformar eller aluminiumformar om man vill göra små tarteletter.
 
Fyll ditt mördegsskal med vaniljkräm och toppa med massa färska bär. Pudra på florsocker.
 
 
Vi hann precis knäppa några bilder innan kvällssolen försvann helt. Pappa var fotograf och lyckades få med min spegelbild i bordet, haha.
 
 
3
Ellen Gräntz

Hjälp vad gott det såg ut!

Svar: SÅ gott och SÅ enkelt! :)
Elin Aunes

ɑ n n i k ɑ

Mums :D

Liene Svärd

mm det här vill jag smaka