Key lime-bakelser

Idag bakas det nyheter i elins kitchen. Jag har aldrig tidigare varken bakat eller smakat key lime pie, så det passade väl bra en somrig dag som denna. Jag har twistat till dessa bakelser med lite kokosflingor och vaniljextrakt, och som oftast när jag bakar är det i smått format. "Små kakor med stora smaker" borde kanske vara mitt nya bakmotto. Dessa bakelser är gjorda i aluminiumformar i muffinsplåt.
Key lime-bakelser
ca 14 digestivekex (0.5 pkt), 100 g smör, kokosflingor, 4 äggulor, 400 g kondenserad mjölk, ca 5 limefrukter, 0.5 tsk vaniljextrakt, 12 aluminiumformar
 
Börja med att mixa kexen. Den som har en matberedare med knivblad av något slag klappar sig själv på axeln för ett mycket bra inköp. Blanda kaksmulorna med smält smör och tryck ut i formarna. Lägg formarna i en muffinsplåt och förgrädda ca 5 minuter i 175 grader varm ugn. Låt svalna och gör fyllningen under tiden. Blanda äggulor, kondenserad mjölk, limesaft och -zest, samt vaniljextrakt efter smak och tycke. Strö lite kokosflingor i botten på varje minipaj och fyll på med limesmet. Grädda i ca 10-15 minuter i 175-200 grader varm ugn. De ska inte få färg utan fortfarande vara lite dallriga i mitten. Låt svalna helt, gärna i kyl.
Till servering
Jordgubbar, citronmeliss eller mynta, vispgrädde, lime, kokos
 
Vispa grädde och spritsa på pajerna, toppa med delade jordgubbar, kokosflingor, några gröna blad citronmeliss eller mynta och tunt skurna halvskivor lime.
Tackar min snälla syster och fotograf Emma Aunes för dom fina bilderna!
4
Clara

Åh så mumsigt! :D

Svar: Det var det verkligen! :)
Elin Aunes

Jimpan

Tack!
De var grymt goda!

Ellen M

Åh, jag älskar Key lime-pie så borde verkligen testa dessa, så himla fina att bjuda på också (fast innan dess ska jag baka ditt Tortanobröd OCH oreomuffins)... ;-) Tack för inspirationen!

Ellen M

Åh, jag älskar Key lime-pie så borde verkligen testa dessa, så himla fina att bjuda på också (fast innan dess ska jag baka ditt Tortanobröd OCH oreomuffins)... ;-) Tack för inspirationen!

Svar: Baka på bara! Kul att du hittar recept du gillar :D hör gärna av dig hur det gick!
Elin Aunes